Michelin mannetje veel te glad geworden

Leuk voor op een candybar, maar toch niet op een serieuze lankaart?

 

michelin_oud

 Oude Bibendum

 

Bibendum – van robuuste reus tot gladde filmster 

De stoere Michelinman Bibendum ontwikkelde zich in ruim een eeuw van een stoere reus die alle bedreigingen trotseert tot een wat zoete, Mickey Mouse-achtige animatiefilmfiguur. Helaas spreken de maatgevende wegenkaarten van Michelin ook niet meer tot de verbeelding. De nieuwe Michelinkaarten van Italië zijn nog maar een slap aftreksel van de oude, maar wat nog erger is, nu raken zelfs de kaarten van Frankrijk hun glans kwijt.

 

 In 1894 zag Edouard Michelin in een stapel banden de contouren van een mannetje; alleen de ledematen ontbraken. Dat beeld liet hem niet meer los en resulteerde vier jaar later in een reclameposter van een bandenman die uitdagend een met spijkers en glasscherven gevulde bokaal hief. Michelin-banden kunnen alle lastige obstakels aan. De leus luidde ‘Nunc est Bibendum’. (‘Laat ons drinken’). Zodoende heet het bandenmannetje sinds deze reclamecampagne in1898 ‘Bibendum’ .
Onderscheiding
In 2000 werd Frankrijks beroemde ronde witte dikkerd door een internationale jury uitgekozen tot het beste logo van de afgelopen eeuw. Hij behoort tot de bekendste merktekens ter wereld. Dat is gezien zijn succes niet echt vreemd. Bovendien heeft hij alles van een mythe in zich: een opmerkelijk uiterlijk, persoonlijkheid, een sympathieke uitstraling, humor en volop levenservaring. Tot 1 september is er in het Musée d ‘Art Roger Quilliot in zijn woonplaats Clermont-Ferrand zelfs een expositie aan hem gewijd.

 

michelin_met_wegenkaart

 

Animatie Bibendum

 

Je kon erop wachten maar in 2006 was het dan zover: Bibendum verscheen in 3D. Voor reclamespots wordt hij zelfs tot leven gewekt en voert hij het woord. Voor dit technologisch hoogstandje maakte Michelin gebruik van dezelfde technieken als voor de films Nemo’s World en het beroemde groene mannetje Shrek. Voor het scheppen van de levensechte Bibendum maakte de animatiestudio gebruik van de bewegingen van een acteur. Met behulp van de computer werd hij een virtueel persoon met een realistische houding en bewegingen.

 

Glad
Het kan verkeren, maar de robuuste Bibendum is glad en lief geworden. Hij is nu wel heel erg op Shrek gaan lijken en zou zonder problemen op de wikkel van een candybar kunnen staan. En dat zie je als reisboekhandelaar ook terug in de nieuwe kaarten die gesierd worden met zijn beeltenis. De Michelinkaarten waren in alle opzichten een schoolvoorbeeld van hoe een wegenkaart moet zijn. Een witte achtergrond met duidelijk de verschillende soorten wegen en de plaatsnamen. Bij de nieuwe Michelin kaarten van Italië schrokken we ons al een hoedje. We gingen op de omslag op zoek naar de beeltenis van Bibendum: zijn dit nog wel Michelinkaarten? Helaas zijn nu ook de nieuwe kaarten van Frankrijk niet meer de oude. Ze hebben een groene ondergrond, gebaseerd op een wat vage satellietfoto. Hierdoor zijn ze gladder geworden en veel slechter leesbaar. Als reisboekhandel vragen we: mag Bibendum weer wat robuuster en mogen ook de kaarten weer wat minder glad?

 

 

 Nieuwe Bibendum 2008

michelin_nieuw_shrek_stile

Zeg nou zelf ?

 

Leuk voor de wikkel van een candybar, maar toch niet op een serieuze landkaart?