Onbekende steden in trek maar zeer modegevoelig

Het zijn net café’s een tijdje trendy en soms blijvertjes

Steden blijken als doel voor een stedentrip nogal modegevoelig. “Het zijn wat dat betreft net café’s: nieuwkomers zijn vaak een tijdje trendy en daarna raakt de loop er uit of ze blijven in trek”, aldus Frank Valk van Reisboekhandel Frank en Vrij in Alkmaar.
“Wij merken de laatste tijd een verschuiving naar wat apartere steden waar gidsen van gevraagd worden en die gidsen zijn er sinds kort ook. Dan is er bijvoorbeeld ineens vraag naar een reisgids voor Bratislava, Dresden, Glasgow, Helsinki, Kiev, Shanghai, Valencia, Kaapstad, Zagreb of Zürich, steden waar tot voor kort echt helemaal niks over was en dat is nog maar een greep’, zegt Valk.

‘Tweede steden’
Volgens de reisboekenexpert is het ook duidelijk waarneembaar dat het assortiment gidsen van “tweede populaire” steden zoals Edinburgh, Stockholm, Napels en Marrakech aanzienlijk is toegenomen. Hetzelfde geldt voor de belangstelling.

Felle strijd
Valk: ‘Je kunt je immers goed voorstellen dat mensen na een bezoek aan Londen, Rome en Parijs kiezen voor een stad als Stockholm of Dresden of zelfs Riga of Lyon. Deze trend zie je ook in de media. De reisbijlagen van kranten en glossies lijken op dit moment in felle strijd: wie komt met tips voor de meest originele steden’.

Bijbestellen 
“Gidsen van Kopenhagen, Beijing, en Berlijn verkochten we altijd wel wat maar die moeten we nu steeds bijbestellen en er komen steeds meer gidsen van deze steden,”  zo blijkt in de gespecialiseerde reisboekwinkels in ons land.

Oorzaak
Soms is er een duidelijke oorzaak zoals de goedkope vluchten naar Valencia, Bratislava, Manchester en Marseille. Daar vlieg je voor minder €100 naar toe, dus waarom zou je dat niet doen? Deze steden hebben nog hun eigen sfeer en worden niet overlopen.


Op de voet
De reisorganisaties volgen deze ontwikkelingen op de voet en komen met kant en klare stedentrips. In andere gevallen liften steden mee als een land erg in de belangstelling staat zoals Kaapstad bij Zuid-Afrika of Beijing bij China, maar daar spelen ook de Olympische spelen een belangrijke rol in.

Ouderen
Wat ook opvalt, vindt Valk, is dat de gidsen van Dresden en Kiev vooral gekocht worden door ouderen. Crank raadt voor Dresden de degelijke en zeer uitvoerige Reise Know How aan en voor Kiev de leuke Engelstalige Thomas Cook of de enorme uitgebreide Trescher.

Hip volkje
Voor Shanghai daarentegen meldt zich vooral het hippe volkje dat de winkel meestal verlaat met een Time Outgids, een serie reisgidsen die oog heeft voor wat in is. Als ze per se een Nederlandse gids willen gaan ze de winkel uit met de beknopte Deltas Merian Live.

Sint-Petersburg blijvertje, Brussel uit?
Naar Rome, Barcelona en New York is altijd vraag en opvallend genoeg houdt ook de vraag naar gidsen van Sint-Petersburg aan. Volgens Casper belanden de gidsen van Brussel, Parijs, Londen en Florence steeds vaker in de ramsj, want daar is minder vraag naar dan voorheen.

Keer geweest
‘Een mogelijk oorzaak is dat iedereen er nu wel een keer geweest is, al zijn Parijs en Londen natuurlijk wel steden waar je vaker naar toe gaat. Ze zijn bekend en blijkbaar is er geen behoefte aan nóg een reisgids, ook al is die dan nieuwer en daardoor actueler’.